ABD Emperyalizmi ve Milli Sanayinin Çöküşü Sinan SEYDİOĞULLARI
1946 Nisan'ında İstanbul'a gelen ABD'nin
Missouri savaş gemisi, Bezmi Alem
Valide Sultan Camisi'nin minareleri arasına "Welcome"
mahyası asılarak karşılandı. Türkiye dış yardım ve uluslararası ekonomik kurumlar ile ilişki kurma
ihtiyacından dolayı, Mart 1947'de Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Dünya Bankası'nın
üyesi oldu.
Hilts
Heyeti Raporu Türkiye'nin karayolu öncelikli bir ulaştırma politikasını
seçmesini; Thornburg Raporu, sanayileşmekten vazgeçmesi ve ithalata
yönelmesini; Barker Misyonu Raporu ise uluslararası iş bölümü kapsamında bir
tarım ülkesi olarak gelişmesini tavsiye etti. ABD, lokomotif
fabrikası kurulmamasını ve denizyolu taşımacılığının teşvik edilmemesini de
öneriyordu. Mason locaları, 5 Şubat 1948'de, Cumhurbaşkanı İnönü'nün emri ve
Celal Bayar'ın desteği ile tekrar faaliyete geçti. Masonlar, Halkevleri'ne
devredilen tüm mal varlıklarını geri aldı.
İngiliz manda yönetiminin yardım ve
desteğiyle Filistin'e planlı bir göçü gerçekleştiren Yahudiler 14 Mayıs 1948'de
İsrail Devleti'ni kurdu. Türkiye önceleri karşı olduğu halde, 28 Mart 1949'da
İsrail'i tanıdı.
1948'de
kabul edilen Marshall Planı, aralarında Türkiye'nin de
bulunduğu 16 ülkeye ABD'nin
askeri ve ekonomik yardımını öngörüyordu. ABD yardımı hibe
hariç 1949'da 5,2 milyon dolar, 1950'de 48,7 milyon dolar, 1951'de 35,2 milyon
dolar ve 1952'de 86,3 milyon dolar olarak gerçekleşti. ABD'nin hibe dahil 1945-1952
döneminde Türkiye'ye toplam yardımı 343 milyon doları buldu. 25 Temmuz 1950'de
Türkiye Kore Savaşı'nda, 4500 kişilik askeri bir birliğini Birleşmiş Milletler
emrine verdi. Türk Tugayı, Kasım 1950 Kunuri Savaşı'nda yaklaşık 500 askerini
kaybederek, müttefik ABD'nin 8. Ordusu'nun geri çekilmesini sağladı. Ekim 1951'de
Türkiye NATO'ya kabul edildi ve TBMM Şubat 1952'de NATO'ya girişi onayladı. Derin
NATO yapılanmasıyla birlikte ABD, İngiltere ve İsrail güdümlü politikalar
ağırlık kazandı.
1950 yılında Danimarka'ya
satılan THK-5 ambulans uçağı için İsveç ve Danimarka yeniden sipariş vermiş,
THK-15 eğitim uçağı için alınan 100 adet siparişten ise, 60 adedi teslim
edilmişti. İhtiyaç duyduğu makine, uçak, dizel motor gibi araçları Avrupa ve
Amerika'dan satın almaya başlayan Türk Hükümetinin bu politikası nedeniyle
yeterli sipariş alamayan THK, 1941 yılında kurmuş olduğu Eskişehir ve Etimesgut
uçak fabrikalarını 1952'de, 1947 yılında kurmuş olduğu Gazi Motor Fabrikası'nı
ise 1954'te Makina ve Kimya Endüstrisi (MKE) Kurumu'na devretti. Motor
fabrikası 1955'te traktör fabrikasına dönüştürüldü. 1959 yılında üretimini
durduran Etimesgut Uçak Fabrikası, bu tarihten sonra yedek parça üretti ve 1968'de
tekstil makineleri fabrikasına dönüştürüldü.
Hazıra dağ dayanmaz diyen ATALARIMIZ DOĞRU SÖYLER.
YanıtlaSilANCAK;
Devleti üretim yapmayan. Halkı da tüketen toplum haline getirenler utansın.
Şeytanla iş yapan, sonunda herşeyini kaybeder.
SilErdal